Du kender det godt. Du kommer gående gennem et supermarked i dine egne tanker, og bliver pludselig afbrudt af en hurtigt snakkende person der gerne vil have dig til at prøve noget. Det er meget effektivt at have en person til at vise alle fordelene ved et givet produkt, men det er også en dyr måde, og det er tvivlsomt om det er rentabelt i at have en person til at sælge enkelt produkter.

 

Derfor er man begyndt at lave instore video der er en omkostningseffektiv måde at opnå næsten sammen effekt som de rigtige menneskers interaktion. En instore video er i grunden bare en video optagelse og en film af en person der viser alle fordelene ved produktet. Typisk optager man en lang film hvor alle fordele og argumenter for at købe bliver brugt. Derefter prøver man forskellige sammensætninger af klips, afsnit og argumenter. Ved at prøve forskellige sammensætninger bliver det muligt at lave det man kalder en A-B test hvor man splitter det samme budskab op på forskellige måder, og derigennem bliver det muligt at se hvilken metoder der giver meste salg. Man tager simpelthen salgstal uge for uge, og sammenligner med de forskellige videoer man har vist, og så finder man den kombination af budskaber og call to actions der giver mest omsætning for præcis det produkt og den lokation.

 

Det interessante ved instore videoer er nemlig at det er meget afgørende hvad der er rundt omkring produkterne for hvilke virkemidler der virker bedst. Det kan også være der er tidspunkter på dagen hvor nogle budskaber er lettere at sælge end på andre tidspunkter. Ved at sammenligne data med visninger, tidspunktet, og salgsresultatet fra kasselinjen er det muligt at optimere og til en vis grad forudsige at en given procent del af de personer der bliver eksponeret for instore videoen også fortager sig den handlig man havde tænkt. Typisk skal den lede hen til et salg, men den kan også bruges som en presælger, så man fx bliver eksponeret for et budskab om at huske chips til fodboldkampen i starten af butikken, og når man så kommer forbi chips sidst i butikken, så har man underbevidst skabt behovet for chips. Det er ret avanceret psykologi der er i gang, og det viser sig gang på gang at mennesker ikke er så pokkers svære at få til at gøre som man gerne vil have dem til, det er bare vigtigt at de ikke føler at de bliver manipuleret.

 

Instore video kan have flere måder at se ud på. Fra de helt små skærme der køre et enkelt budskab ud på ca den tid det tager at gå forbi med en indkøbsvogn, til længere spots der minder om reklamefilm vi kender fra TV. Det kan også være reklamefilmen fra TV der køre i butikken, det kan man vælge hvis man er ved at opbygge et brand, og man fx har købt en sang man gerne vil have assosieret med ens brand, eller man bare vil have en reklame og logo så mange steder som muligt.

 

Der er endnu ikke kommet så kraftfuld teknologi at virkeligheder er som i minority report med Tom Cruise hvor hver iris bliver scannet, og koblet sammen med tidligere købshistorik for at kunne give en personlig og målrettet reklame og håbet om en interaktion der leder til et salg. Det er ganske vist stadig kun muligt i film at gøre den slags ”live”, men introduktion af kundefordelskort og andre loyalitetsprogrammer har givet butikker unik indblik i hvilke ting der bliver købt hvornår og har gjort det muligt at lave målrettet annoncering baseret på tidligere indkøb. Det er kun et spørgsmål om tid før en scanning af dit kundekort i en butik betyder at alle instore reklamefilm du møder på din vej rundt i butikken bliver tilpasset til dig. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, tænk på en tøjbutik der ved hvad du ellers har i skabet derhjemme. Ville det ikke være smart og nemt hvis instore systemet kunne give dig oplysninger og vise dig sammensætninger af nyt tøj med det du allerede har hjemme.

 

Der vil helt sikkert også være mange der i juleindkøbs panikken vil syntes det var en pragfuld hjælp hvis systemet kunne hjælpe med at holde styr på mål og ønsker fra dem man plejer at give gaver.

Nå, det er nu lidt ude i fremtiden, men det viser lidt om hvor mange muligheder der er for at bruge instore film til at opnå mersalg uden at bruge så mane ressourcer som ellers var nødvendige.

Denne artikkel blev første gang offentliggjort under overskriften Instore tv til Crowdfunding den 10. oktober 2017 på denne adresse https://crowdfundingguide.dk/instore-tv-crowdfunding-324/. Den handler om

Du kender det godt. Du kommer gående gennem et supermarked i dine egne tanker, og bliver pludselig afbrudt af en hurtigt snakkende person der gerne vil have dig til at prøve noget. Det er meget effektivt at have en person […]

. Læs mere om holdet bag på Rosalle & Philipson.